7 september
14 september 2014 - Zlot, Servië
7 september! Opgestaan en terug gereden naar de Canyon! We vragen de gids van gisteren eens wat de grot daarboven is! Ze verteld ons dat ze ooit van plan waren er een toeristische grot van te maken en ze het pad van 1km hebben gemaakt, maar nooit de electriciteit etc. Dus het is zo gebleven en het is gesloten gebleven en verlaten. Er wonen alleen maar vleermuizen! Ideaal, meer moeten we niet weten! We weten nu dat er een 1km lange weg is die we kunnen volgen, dus dat is dan 2km wandelen. Wat zij niet weet precies is dat de poort open kan. We zeggen dat we naar de Canyon gaan en als we voor 4u niet terug zijn, we waarschijnlijk 'ergens' verloren gelopen zijn! (-:! Ze lacht en zegt ok! We klimmen dezelfde weg als gisteren omhoog en zijn er klaar voor. De zwerfhond die we gisteren hier eten gegeven hebben en vandaag ook, loopt ook met ons mee omhoog! Aangekomen bij de grot, maken we de honden vast aan de poort om op ons te wachten! We doen een kap op ons hoofd, zodat de vleermuizen niet in ons haar kunnen blijven vast steken. Steken onze kaarsen aan, nemen krijtjes en waskos in de hand en de flitslamp van onze gsm! ( De zaklamp vd mevrouw geeft niet veel licht, dus nemen we niet mee). We gaan binnen en er beginnen massaal veel vleermuizen rond ons te vliegen! Ik hoor alleen nog maar het geluid van hun flapperende vleugels, was best eng! Op het eind vd eerste holte van de grot stond een ijzeren deuropenening, daar moesten we door en dan werd het echt pikdonker! Ik hoor Forest luid blaffen en huilen op de achtergrond. De vleermuizen vliegen rond ons hoofd en Pfffff krijg het ineens benauwd en ga ff terug! Vind het ook een beetje erg dat we hun slaap komen verstoren! We wachten tot de vleermuizen terug hangen en Poging 2 was beter! We schijnen nu alleen nog naar de grond, zodat ze weer niet beginnen rond te vliegen en we ze niet teveel storen! We gaan de donkere ijzeren deur binnen en komen in een kleine ruimte binnen, ik schijn per ongeluk op de muur en zie OMG massas vleermuizen hangen! Maar we gaan gewoon door! Het is nu of nooit! 'Feel the fear and do it anyway' Vanaf hier wordt het beter! We gaan van het ene wonder naar het andere. De ruimtes zijn gigantisch groot dat we niet zoveel last meer hebben van vleermuizen! De weg is goed te volgen! We zetten voor de zekerheid wel pijlen! Want we moeten bochten nemen en trappen naar beneden en soms ligt de pad middenin een megaruimte! Het is PRACHTIG! Gigantische stalagmieten-en tieten! Gigantische grotkamers, de ene na de andere en de weg die blijft maar doorgaan. We zitten al heel diep want de weg loopt steeds verder naar onder. Het stinkt hier wel erg naar de stront vd vleermuizen. De weg en de trappen hangen vol stront! Dan na het eindeloze pad in de donker, zien we ineens een lichtstraal! Er is een klein gat in het superhoge plafond dat een lichtstraal naar beneden laat vallen! Wauw!!!! Magisch! We wandelen nog verder en daar stopt de weg! Daar was de uitgang, ooit geweest! Hij was helemaal ingestort, dus we moeten wel terug! De weg terug was gelukkig goed te vinden met onze pijlen! We hebben het gehaald!!!!! Joepie!!!!! Hebben er 2u+ ingezeten! Onze hondjes zijn Superblij ons terug gezien! Het zwerfhondje dat meewandelde heeft ook gewacht! Die krijgt natuurlijk wat lekkers als beloning! Voldaan gaan we picknicken naast een riviertje en op heksenjacht! We brengen eerst de zaklamp terug naar de lieve mevrouw en gaan dan naar het huis van Mira. We vinden haar huis! Er stond een vrouw buiten, maar weet niet zeker of zij het was! Ineens beseffen we dat we niet met haar kunnen praten, dus eigenlijk wat komen we hier dan doen! We gaan dan maar terug verder, heel teleurgesteld! Wij hadden ons al kikkersoep met teennagels ingebeeld! (-: Dan rijden we richting Despotovac! De weg naar hier is Prachtig! Hier komt bijna niemand! We komen 1 bewoond huisje tegen en een vrouwtje met haar schapen! In heel Servie zijn er herders. Oude vrouwtjes of mannetjes lopen met hun stoeltje over straat en hun schapen of geiten of koeien! Ze gaan gezellig bij hun diertjes zitten als die eten en wandelen dan samen weer lekker terug naar huis! Het wordt al donker dus slapen we hier in de bergen! Zalige Stilte! Wel ijskoud hier! Heb onderweg een wolf over straat zien lopen! Snachts horen we ook echt vreemde dieren geluiden! Een mix tussen een baby,kat en vogel! Dus we weten niet wat dat was! Er is hier in de verste verte geen huis dus, geen idee!
Echt Super!!