2 november

8 november 2014 - Apusenigebergte, Roemenië

2 november Opgestaan weet al weer niet meer waar ik was ahja Scarisoara. We rijden naar de Scarisoara Cave. Onderweg zien we nog een andere grot. Ze was nog gesloten dus we zien dat er 1 ijzeren baar gebogen was waar we door konden kruipen! Yes gelukt en gratis (-: Maar de grot ging niet zo diep als we gehoopt hadden! Dan weer verder naar Scarisoara cave. We laden wat tsjechen met hun rugzak op die er ook heen gaan! Dit is een ijsgrot! Was niet de juiste tijd om te bezoeken, want pas eind de winter kan je de ijsformaties optimaal bewonderen! Maar het ijs was wel mooi wat er nog van overschoot van de vorige winter! Kopen weer een zelfgemaakte schnaps die de oude vrouwtjes verkochten! Wandelen hier nog wat in het rustige bergdorpje! Save the last for best! De Tsjechen vertelden ons onderweg over een geweldige verlaten grot die wel diep gaat! Die gaan we meteen zoeken. De weg naar ginds is wel onverhard en een beetje safari! Prachtige weg wel doorheen mooie berglandschappen! Wandelen onderweg nog door het bos naar een helder blauwgroene bron tussen kliffen! Wauw!!!!! Mooi!!! Dan gaan we naar onze grot! ( Coiba Mare) Helemaal verlaten en alleen zagen we ineens de grot voor ons! Supergrote ingang waarin de rivier stroomde! Formidabel! Het enige licht dat we hebben is onze GSM weer en zijn onze krijtjes zijn we vergeten om wat pijlen te zetten! Het is geen toeristische grot en ook nooit geweest dus er is geen weg gemaakt! Er is wel een 'weg' Maar die is puur natuur gebleven en bestaat enkel uit voetstappen. Er zijn oneindig veel zijwegen. 1weg loopt door tunnels dood in het water en daar ga ik nu niet in(-:! Dus pakken een andere weg, die heeft wormgaten en tunnels waardoor je helemaal kunt verder kruipen tot vanboven! We doen dezelfde weg weer terug en komen weer tot beneden bij de grote ingang! Het is al donker aan het worden dus we klimmen terug naar boven om terug te gaan en ineens zien we nog een klein gat! Misschien ook een ingang! Yes hier hebben we het gevonden de weg liep nog een uur door en deze was nog meer avontuur! Soms moest je op handen en knieen kruipen en dan was er weer een grote ruimte. Er was een stuk dat ooit helemaal was ingevallen dus moest je over gigantische rotsblokken klimmen. Er waren ook best stijle stukken bij waar be moest klimmen ( is ni simpel in het donker ) en alles was mega glibberig! Mijn kleren waren een hoopje slijk! Dan komen we bij het einde! Wauw de wereld van de stalagtieten en mieten. Zeer Mooi! Was superleuk! Moesten dezelfde weg terug doen en toen we buiten kwamen was het al donker! Wandelen voldaan en tevreden terug naar de auto en naar onze hondjes! Koken en kruipen dan snel onder de wol om niet te bevriezen!