6 september
14 september 2014 - Zlot, Servië
6 september! Opgestaan met evenveel wolken als waarmee we gaan slapen zijn! Regen a volonte! We blijven maar liggen tot het voorbij is! De hondjes komen nog wat bij ons slapen, want ze houden ook niet van dit weer! Als het eindelijk voorbij is rijden we naar Bor! Hier was eigenlijk niets te zien, buiten een supermarkt die we nodig hadden. We brengen wat eten naar het oud vrouwtje die in de vuilbakken aant zoeken was. Arme vrouwtje toch! Ze was wel heel blij! Ik zoek en vraag er eens rond naar de waterval Prskalo, die hier ergens in de buurt zou liggen! Niemand heeft er ooit van gehoord! Ik vraag het rond, maar ze kennen het niet! We rijden dan naar Borsko Jezero, want daar is een autokamp, volgens een bord langs de weg! Daar is mss wifi en kan ik het nog eens opzoeken. Er is geen wifi, maar de man wilt ons helpen zoeken! Hij heeft er ook nog nooit van gehoord! Ik laat hem een foto zien en hij is zwaar onder de indruk! Hij gelooft niet dat het bestaat! Hij doet alle moeite vd wereld, maar jammer genoeg zonder resultaat! Dus we rijden dan maar eerst naar Zlot! Dat ligt in de buurt en weet ik wel liggen! In zlot gaan we naar Lazarus Canyon en naar de Zlotska grot! Het dorpje is echt verwilderd en megaklein. Wel schattig! De grot moet je met een gids doen jammer genoeg, maar we gaan het maar doen. Alles kost hier amper een euro of twee euro dus waarom niet he! De hondjes blijven aan de auto. De kleinste brult altijd alles bijeen als hij ziet dat wij weg gaan. We krijgen het niet afgeleerd. De grot was in totaal 12 km lang, maar we mochten enkel maar 800 meter bezichtigen. Er waren 24 soorten vleermuizen die hier zaten en 10.000 vleermuizen zaten in een hal die beschermd werd en we niet mochten zien natuurlijk! De electriciteit, het licht, verstoord hun slaap uiteraard! Dus goed dat het beschermd is! In de winter is de grot gesloten en zitten de vleermuizen over gans de grot. Er was een ruimte helemaal vol zwarte stalagmieten. Blijkbaar verstopten ze hier vroeger jonge meisjes voor de Turken. De turken kwamen dit te weten, maar geraakten er niet bij, omdat de opening te smal was voor hen, dus deden ze rook in de openingen om ze eruit te jagen. De meisjes konden overleven, omdat er kleine scheurtjes zaten in de bovenkant van de rots, waar de rook naar buiten kon! Brrr ik kan het bijna niet geloven! Dan nog iets merkwaardig! Blijkbaar wonen hier heksen in de buurt, heb ik op internet gelezen, dusja die willen wij wel eens ontmoeten. Grita vraagt onze gids die Engels kan vd grot, waar deze wonen. Ze geeft ons de instructies voor de weg. De heks heet Mira en blijkbaar heeft elk dorp er 1. Ze woont 2km van het dorp omhoog, waar je heen wandelen. Ze spreekt geen Servisch, maar een Roemeens dialect. Maarja dat zijn plannen voor morgen! We gaan vandaag nog naar de Canyon! Het is een klim naar een viewpoint over de Canyon! Was een prachtige wandeling! Mooi uitzicht vanboven! Ik zie dat de weg die een beetje verwilderd is, nog verder loopt na de viewpoint, dus ik wil zien waar dat nog heen loopt! We klimmen verder en verder naar boven en uiteindelijk loopt de weg dood op een ijzeren poort dat ook een ingang van een grot is! Niet meer in gebruik en helemaal verlaten! Echt iets voor ons dus (-:! Er hangt een slot aan, maar iemand heeft het afgebroken, zodat je de deur kan openmaken! Wauw!!!! We zijn allebei nieuwsgierig!!! We hebben geen flitslamp bij dus kunnen maar enkel voorbij de ingang eens kijken! We zien dat er een pad is ingemaakt! Dus wie weet hoe ver loopt die nog verder! We besluiten morgen terug te komen en ergens een flitslamp te kopen! We wandelen terug en ik zie nog een andere weg er hangt een rode pijl met rare koorden aan. Ik denk meteen aan Een Heks(-:! Ja als je fantasie hebt is het altijd leuk haha! We volgen de weg die maar blijft omhoog klimmen, maar dat was gewoon naar nog een ander uitkijkpunt! Onze heksenjacht was mislukt lol! Was toch spannend, want het was een akelig sprookjesachtig bos. Dan gaan we weer terug! Genoeg geklommen! We rijden naar het centrum, maar nergens een flitslamp te bespeuren in de miniwinkeltjes! Grita wil nog proberen in een laatste winkel en blijft toch zolang in de winkel! Ze komt terug met krijt, kerkkaarsen, een aansteker, waskos, en een zaklamp die ze mag lenen vd vrouw vd winkel! Ze heeft duidelijk wilde plannen! Het krijt en de waskos zijn om onze pijlen te tekenen om niet verloren te lopen enja de kaarsen etc is wel logisch! Geweldig! We zijn goed voorbereid! Dan zoeken we een slaapplek dichtbij!
1 Reactie
-
Juliette van dijck:14 september 2014ik durf straks uwen blog ni meer lezen !ik krijg er kippevel van !!!