4 september

14 september 2014 - Nis, Servië

4 september Heel de voormiddag nog van ons appartementje genoten en dan afscheid genomen van onze Hostel kosmopolit. Onze auto opgehaald, was belachelijk goedkoop! En naar het centrum van Nis ( geboortestad van Constantinopel de Grote) gereden en een bezoek gebracht aan de bioshop, petshop en de skulltower= een toren in een kapel van beton waar allemaal schedels in gegoten zijn. Toen de Turken de Serviers aanvielen met hun leger van 20.000 man, hadden de Serviers maar 4000 soldaten. Servie was op versterking aant wachten van Rusland, maar die hadden het te druk met de Fransen. Dus op dit zwak moment viel het Turkse leger hen aan! Er werden 10.000 turkse soldaten gedood en ook veel Serviers uiteraard! De turken waren woedend!! Als wraak namen ze de schedels van de servische dode lichamen en goten die in een betonnen toren als waarschuwing! Nog erger verplichtte ze de lokale Serviers om het vel van de schedels af te halen! Echte Horror! Voor het geloof in Servie is het belangrijk dat het volledige lichaam begraven wordt. De turken dachten dat ze nu wel verwittigd waren! De serviers werden toen pas echt woest en juist nog meer aggresief! De turken kregen genoeg van de Serviers en trokken zich terug. Normaal waren er in de 900 schedels, maar vele familieleden hebben er schedels uitgehaald die ze dachten te herkennen. Nu zijn er nog maar in de 50 overgebleven en daarom is het 'monument' nu beschermd achter glas in deze kapel! Amai best heftig om te weten! We rijden verder en slapen weer in een of andere wei! Ik mis mijn goed bed van gisteren wel!

1. Juliette van dijck:
    14 september 2014
    ik zou ook ni goed slapen als , moest ik dat hebben gezien !!!!!