31 augustus

3 september 2014 - Kraljevo, Servië

31 augustus! Weer een duivelse nacht achter de rug! Griet heeft vannacht de achterdeur opengezet voor de warmte en ergens in de nacht is Happy naar buiten gesprongen om te plassen. Ik hoorde haar geluid maken om binnen te mogen, want de deur was terug dicht gewaaid! Ik doe de deur open en ze springt meteen middenin ons bed! Ze stonk uren in de wind!!! De geur was om over te geven! Denk dat ze in een dood beest is gaan rollen en ze was ook nat, dus heel ons bed gedoopt in de vieze troep die ze bijhad! Ik trek de lakens en dekens eraf en slaap dan maar in de slaapzak! Vanmorgen heeft Grita happy gaan wassen in de rivier! We rijden naar Cacak centrum en zonder we het weer doorhebben is het weer zondag! We zijn er natuurlijk weer niet op voorbereid! We vragen overal naar een wasmachine en de enige plek waar we zouden kunnen wassen is bij de mensen thuis. Dus we kloppen ergens aan de deur, maar niemand thuis. We geven het op en rijden richting Fort Maglic! Ik heb vandaag een wegenkaart gekocht, zodat we niet meer moeten gokken! Dat helpt! Dus we zijn er zonder problemen geraakt! We vragen 2 jongens nog de weg om naar boven te geraken! We moeten klimmen tot boven en dat was wel de moeite! De jongens kwamen even later ook boven aan! We hebben wat gebabbeld met hen over de situatie in Servie en de rest vh fort samen verkend! Hele lieve broers! De mensen in Servie zijn echt heel lief en vriendelijk! Ik weet niet wat een verkeerd beeld wij krijgen over Oost Europa, maar het word tijd dat wij Belgjes eens wat minder blinde vooroordelen hebben en wat meer uit onze schelp komen en ons niet meer laten misleiden door de geldgeile media die ons stoute leugens in ons hoofd print! Dit zijn we weer te weten gekomen! Mensen verdienen hier rond de 250€. 300€ is echt een hoog loon! Een huis koop je voor maar 10.000 euro met een groot stuk grond! Dusja in verhouding is het eigenlijk niet zoveel verschil he! Het fort dat hier gebouwd is in de 13 de eeuw, was om de Turken tegen te houden die hier de kloosters kwamen afbreken! Servie heeft dan ook 500 jaar lang onder Turks gezag geleefd. Blijkbaar zien ze Kosovo ook nog steeds als vijandig, omdat ze hun werk afnemen. Kosovaren bouwen hier fabrieken en alleen hun eigen volk mag er werken. Het waren interessante kerels! Ze vragen of we nog meewandelen naar een klein meertje achter het kasteel dat verborgen ligt en waar je kunt zwemmen! We wandelen mee en babbelen nog verder en zij plonzen nog gezellig in het mooie plaatje! Dan nemen we afscheid en rijden we verder naar Usce! De jongens hebben ons deze raad gegeven om er het oudste klooster Studenica van Servie te bezoeken! Was een heel groen gebied en een zeer mooi en rustig klooster! We moeten onze knieen en schouders bedekken als we binnen gaan. 2huilende vrouwen stonden bij de pastoor, die op Sinterklaas leek, en die de meisjes raad gaf! Het was een beetje eng vanbinnen, maar wel boeiend om te zien! Na het bezoek, rijden we ergens een zijstraatje in op deze mooie bergen! We wandelen eens wat verder in dit straatje en eten verse braambessen. We wassen ons en natuurlijk waar daarnet geen kat te zien was is het nu file. Grita staat al in hare pure en een madam komt aangewandeld met haar koe en herdershonden, dan boeren op de tractor en het neemt eeuwen in beslag vooraleer we proper zijn, omdat we continue moeten wegduiken in de kant! Er rijden hier meer tractors dan autos rond denk ik! Ze zitten bovenop de hooistapel met heel de familie erbij! Leuk om te zien en ze zijn allemaal even vriendelijk en zwaaien allemaal goeiedag! Echt plezant!

1. Juliette van dijck:
    4 september 2014
    ik dacht al dat je zo vuil was : dat het er ni meer af ging !!! maar het was ; telkens verstoppen !!! ook spannend !!!!