24 oktober

8 november 2014 - Făgărașgebergte, Roemenië

24 oktober Vandaag rijden we naar Transfagarasan Road! De denk ik bekendste weg van Roemenie! Een weg vol haarspeldbochtjes doorheen de Fagarasbergen. Onderweg stoppen we weer voor een arm hondje wat eten te geven. Een gypsyvrouw komt buiten gestormd en vind het heel goed dat we hem eten geven. Ze zegt dat we maar even binnen moesten komen. Haar huisje was nog kleiner als een tuinhuis. Er stond 1 bed en een kacheltje in. We hoorden ergens onder een stapel rommel een kat miauwen. De muren waren helemaal zwart geblakerd. Heel ongezond lijkt ons. De vrouw had al haar familie verloren, buiten 1 zus ver weg en 1 zoon in Italie. Heel veel roemenen werken in Italie, want de taal is niet zo heel verschillend van hen. Dus zij was helemaal alleen! Ze liet haar paspoorten zien en alle papieren die ze had. Ze pakte haar handtas, want van het moment dat ze hoorde dat we van Belgie waren, was ze vastbesloten dat ze met ons meekwam! Met haar handtas zat ze klaar. Ze hoopte dat we via Italie konden rijden en haar bij haar zoon konden afzetten. Ze snapte niet dat we nu nog niet naar Belgie gingen, maar net de hele andere richting uit. Op den duur was overal goed als het maar EEN grens over was. Wij moesten haar smokkelen! Eerst honden dan katten en nu ookal zigeuners lol. Sorry maar er is een grens, we moeten het arme vrouwtje teleurstellen. Geven haar wat centjes om brood, melk en eieren te kopen en onze zak hondeneten voor haar 2 arme honden. Ze knuffelde ons om ons te bedanken en zei dat ze ging wachten tot we terug zouden passeren langs hier en misschien dan mee mocht )-:! Het is overal zonnig, behalve waar wij heen rijden! Pfffff wat een domper!!!! In de bergen rijden en niks zien is echt heel frustrerend! Poesje heeft de hele nacht doorgeslapen! Ze kent het principe al van de kattenbak, dus hebben eigenlijk niet veel last met haar! Overdag slaapt ze onder onze trui dus merken nog maar amper dat ze erbij is! Ze is wel bang van Happy! Happy stelt haar dan gerust door likjes te geven, keilief! De weg was fantastisch, eenmaal bijna aan de top zaten we boven de wolken en werd alles weer zichtbaar! MOOI!!! We stoppen bij het meer! Wandelen rond het meer en een stukje op een berg om het meer langsboven te zien! We wandelen tot de viewpoint waar je de hele haarspeldbochtweg kon zien! Was de moeite!!! Op de bergtoppen lag er al een dunne laag sneeuw! We blijven bij het meer slapen dus slapen hier boven de 2000m en het is IJSkoud!!! Ik hou mijn muts op! Spelen nog met ons poesje zodat die moe genoeg is om te gaan slapen! Kijken nog een filmpje op mijn laptop. 'Up' was een goei filmpje!!! Dan de laatste keer gaan plassen is AFZIEN want het vriest buiten en de hevige koude wind maakt het nog erger!

1 Reactie

  1. Juliette van dijck:
    8 november 2014
    toch nog geen ijspegels zeker ?