23 oktober

8 november 2014 - Brasov, Roemenië

23 oktober Dit was een bewogen dag! Op zijn minst! Drama 1: We staan vroeg op en rijden naar de mediawinkel om griet haar tablet terug te vinden! De winkel gaat pas open om 9u en het probleem is, wij moeten om 9u bij het hospitaal staan ( Juliana rijd vanaf daar naar Budila en wij moeten haar volgen) en hebben geen telefoonnummer om ze te contacteren. Er is wel een securityman aanwezig in de winkel, maar een HEEL vervelende die niet mee wilt werken! We blijven aan zijn deur staken! Een camionchauffeur die hier iets komt leveren, wou ons helpen met vertalen en hem het verhaal uitleggen, maar ook hij kreeg zenuwen van deze koppige man! Hij zei dat we gewoon tot 9u moeten wachten en het niet erg is als we te laat zijn op het werk. Dat is normaal in Roemenie, hier komen ze gemiddeld 20 minuten te laat lol! Griet zei dat de tablet gewoon in het rek ligt en mensen die zomaar kunnen meepikken als de winkel open gaat. Hij zei dat ze daar niet ongerust over moest zijn en dat hier niemand iets zou stelen! Ok hij stelt ons wel gerust! We bedachten net het plan dat Griet al naar het hospitaal rijd om het uit te leggen en ik bewaak ondertussen de winkel tot ze mij terug komt ophalen! Maar net dan komt er personeel aangewandeld! Deze jongen was heel vriendelijk en heeft mijn Grita hare tablet na even zoeken weer terugbezorgd! Oef!!! Drama 2: Zo snel we kunnen racen we naar het hospitaal, halen het net 2 minuten voor de afgesproken tijd! Yes!!! Maar niemand te zien! Wachten 40 minuten, wandelen zenuwachtig heen en weer. En dan geven we het op! Grita zegt we rijden er zelf heen! Ik weet dat het dorp Budila heet en de vrouw een lichtblauwe fiat heeft en het bij een kerk ligt. Dus dat moet wel lukken! Drama 3: Onderweg als we de stad uitrijden moeten we middenop de rotonde stoppen, er staat een klein poesje op de straat en het is mega druk! Al de autos blijven toeteren achter ons, maar we blijven staan totdat we de kat kunnen vangen, anders werd ze zowiezo plat gereden! Er is nog een jongen gestopt. De kat kruipt onder zijn auto en dan heb ik ze te pakken. Ik vlieg snel de auto in om een einde te maken aan de door ons gecreerde file! Al de autos waren boos, enkel een man stond met de tranen in zijn ogen en juichte ons toe...de zwerver! De poes ziet grijs wat normaal wit is, haar oogjes en neusje hangt vol zwarte troep! Heeft precies al wat meegemaakt en is nog maar een baby! Drama 4: De poes is in ons dashboard gekropen, dus nu miauwt er iets binnenin onze auto maar waar(-:! Ohjeeee!!!!! We krijgen ze er niet meer uit!
Ok het dorp Budila gevonden. Amai hier zie je wat! Het ene krot naast het andere! Precies een film! De zigeuners dragen ook allemaal traditionele kledij, totaal anders dan de Roemenen! Nog kleurrijker! Gouden rotte en soms weinig tanden en HEEL vuil! Ik zie een kerk en daarnaast een gebouw met een lichtblauw fiatbusje, Yes gevonden! We durven niet goed binnengaan, dus wachten buiten het schooltje tot ze pauze hebben! Het is een beetje een raar systeem. Sommige kinderen komen in de voormiddag en sommige in de namiddag. Dit is een voor en na opvang. Omdat sommige voor en sommige na de middag naar de les gaan. Hier leren ze oa. de kerkbijbel (Is verplicht, dus geen kerk leren is geen hulp krijgen! Bij de incas en de mayas in Centraal Amerika heb ik net hetzelfde gezien! Maar dus we wachten best lang! Ondertussen komen er meisjes van 16/17 jaar aan. Ze komen kennismaken met ons! Ze zijn heel lief maar ook heel wild (-: Ze vinden Happy ook leuk, maar aaien hem niet. Honden zijn hier gelijk aan microben! Het meisje van 17 had al een baby! Op hun 13 jaar trouwen ze hier al! Veel van hun weten natuurlijk niet wat hun leeftijd is. De ouders verzinnen maar iets. Veel kinderen weten zelfs hun eigen naam niet. Ze nemen ons dan mee naar binnen naar de kleuterklas. We komen binnen en de vloer hing vol stront. De geur was straf! Er had net eentje op de grond gekakt! De juf had hem gestraft en met zijn blote billen op de strafbank gezet! De meisjes die hem passeren slaan hem op zijn hoofd. Ocharm! Dan in de klas is het chaos, iedereen loopt door elkaar! Het is precies of de kinderen kennen ons al jaren! Ze springen op ons en willen knuffelen. De gypsymoeders komen hun kinderen ophalen en duwen de babies in onze armen om ze mee te helpen dragen! Ik en Grita hebben geen tijd om na te denken! Het is precies een kippenhok! Maar wel leuk eigenlijk zo dat levendige sfeertje! De kinderen zijn zo vuil, ze hebben geen schoenen, hun kleren zijn veel te klein en ze zijn heel mager! Maar ongelooflijk lief en vriendelijk! De 17 jarige meisjes gaan naar de les en vragen of we morgen terug komen! De kleintjes willen ook allemaal nog graag naar Happy komen kijken. Iedereen wil onze auto vanbinnen zien. We zijn precies een kermisattractie geworden! De moeders komen ook mee zien en vragen of we geen kleren of snoepjes of geld of eten bijhebben. Een broek met een gaatje in willen ze niet meer, ze zijn niet de soort mensen die moeite doen om iets te naaien. Dan vragen we wie de juffrouw is van de blauwe fiat en uiteindelijk vinden we haar klas! Ze ziet ons en na ff denken valt hare frank! Ze is beschaamd dat ze ons vergeten is! Ze is onder de indruk dat we zelf hier zijn geraakt! Dan praten we even met haar! We zeggen dat we Happy bij hebben en meteen heeft ze een idee! Ze zegt dat we misschien met elke klas even 10 minuten naar buiten mogen om met Happy kennis te maken! Dan moeten we ons voorstellen en wat speciale dingen over ons land vertellen wat anders is dan hier. (Vb. Bij ons is het plat, omdat we geen bergen hebben enz.) En we moeten elk 3 verhalen vertellen over onszelf. 2 verhalen die echt gebeurd zijn en 1tje die gelogen is! De kindjes moeten dan raden welk verhaaltje gelogen is! Was heel goed gelukt! De tijd met Happy was geweldig!!! We leren hun eerste dat Happy graag veel liefde krijgt door ze zachtjes te aaien. Dat je geen vriendjes kan worden met haar als je stenen gooit of stampt! Dan mogen ze om beurt een stok gooien en Happy brengt die dan terug! Vonden ze fantastisch! Dit hebben ze alleen nog maar in de film gezien! Ze zijn allemaal lief voor Happy! Soms wat overenthousiast, maar ja het zijn kinderen he! Ze kunnen niet wachten om nog eens aan de beurt te komen! Dan spelen we een soort tikkertje met Happy! Ze moet de stok niet terug geven, maar je moet haar vangen om de stok te vangen! Happy amuseert zich rot! Ze rent alle kanten uit met de beste schijnbewegingen. (Deze spelletjes spelen wijzelf altijd met haar). De kinderen rennen vrolijk achter haar aan. Zo was het een waar succes met alle3 de klassen. Ze waren eerst heel bang en opt einde willen ze niet meer terug naar de klas. De juf zei dat we dit elke dag moeten doen. De kinderen zijn wat energie kwijt en letten misschien beter op(-:! De voorstelling en de 3verhalen etc waren ook keifijn! De kindjes komen ons na de les nog goeiedag knuffelen. Ze bedanken ons en vragen of we nog terug komen, Zo lief!!! De volgende dagen
zijn er geen lessen, dus komen pas maandag terug en helpen de kleintjes dan met hun eerste letters te schrijven! Juliana de juf geeft ons ook nog een knuffel en vond het heel fijn dat we er waren! Dan vertrekken we, 5u is lang genoeg voor de eerste dag! Drama5: De poes miauwt nog steeds! We rijden naar een naftpomp en proberen het is met zon ding waar je je banden mee opblaast. Misschien komt ze er dan uit? Niets! De man vd naftpomp helpt ons mee het dashboard open te vijzen, en dan krijgen we ze te pakken!!! We gaan snel naar de Lidl en pakken daar wat kartonnen dozen mee om een kattenbak/nest te maken! Rijden dan richting Fagaras. En slapen onderweg ergens!

1. Juliette van dijck:
    8 november 2014
    amai !!! gelukkig is elke dag ni zo druk ! maar wel amusant !