16 juli

20 juli 2014

16 juli 100% Sloveens! Goed geslapen diep verscholen in het bos! Dan gaan we naar Izvir krke en de Krke jame grot! Jammer genoeg was deze gesloten en er was dit X ook geen sideway om er in te sluipen! We wandelen terug richting onze auto,
en halen ons nieuw skateboard uit! Hier begint ons Sloveens avontuur! Aangezien het hier heuvels zijn gaat het bergop- of af. Grita gaat al meteen volle bak bergaf! Ohjee ik durf maar amper te kijken! En hopla ik hoor ze beneden om hulp roepen! Ik ga meteen kijken en Ooooh ze hangt helemaal onder het bloed! Haar bil, pols, arm en knie is volledig opengeschuurd en daarmee bedoel ik echt het vlees eraf! Het zag er niet uit, ik was in shock! Een auto stopt en ik roep de buren die buiten stonden en ging water en ehbo halen halen. De moeder zag Grita en ging meteen ook haar eerstehulpdoos halen! Dit was de eerste kennismaking met onze Sloveense mama! Grita zag groen in haar gezicht en dus hebben we haar in het gras gelegd! Net een kameleon (-: Ze zegt dat ze haar hoofd niet geraakt heeft! Oef! Ze is wel duizelig! Daarom moet ze even liggen om te bekomen, ondertussen verzorgt de moeder, die de kinderen van school ook vaak verzorgt, dus er alles van kent, grita haar wonden! De man Marcel kan goed Engels, hij is Engels leraar, is haar zoon en is heel begaan en hulpvaardig! Hij rijd met ons naar het hospitaal in het volgende dorp! De moeder past op Happy! In het hospitaal staan er zeker 3/4 dokters rond Grita! Het is hier gratis, das wel een meevaller! Ik word helemaal duizelig als ze grita haar wondes schoonmaken en ineens begint de hele kamer rond mij te draaien, ik stond op het punt flauw te vallen, dus een verpleegster neemt me mee naar een kamer ernaast en legt me op een bed en zet een kruk onder mijn benen! Ziekenhuizen maken me ziek! Hier liggen we dan allebei knockout! Na een tijdje voel ik me weer beter en ga ik naar mijn Grita. Ze is helemaal ingepakt in windels! Ik heb haar hand niet kunnen vasthouden)-: Ben blijkbaar alleen bestand als het moet! Marcel rijd met ons naar de apotheker voor een genezende creme en pijnstillers die ze moet nemen. Ik wil betalen en mag absoluut niet! Hij duwt mijn geld weg, want hij wil voor ons zorgen! Dan rijden we weer terug naar zijn thuis! De moeder heeft voor Happy ondertussen een nestje gemaakt met eten, snoepjes en drinken, Keilief! We mogen ff bekomen in hun huis en ze nodigen ons uit om mee te eten met hen, want de broer komt ook eten! De mama kookt Keilekker!!!! Ajuinpuree met gefrituurde aardappelballetjes, een slaatje, kaas en gepaneerde courgette! Wat een verwennerij! We spenderen uiteindelijk de rest vd dag hier! We vertelden dat we naar de grot wilden gaan, maar die jammergenoeg gesloten was, dus hij belt de buurvrouw op die de sleutel heeft! Ze was in het bos aan het werken en als ze thuis was krijgen we de sleutel! Mensen zijn hier heel traditioneel, werken hun handen kapot op hun land! Overal waar we rijden zijn ze in hun hof aant werken! Het is hier iets minder duur dan in Belgie. Een leraar verdiend hier 900€ /maand, dus daarom hebben veel mensen hier 2 beroepen! We maken een wandeling met de mama en de hondjes! Hij schaamde zich voor zijn huis, zijn villa eigenlijk, want was nog aant renoveren! Wij vonden het prachtig!!! Wat een view, hij had dat al 1000x gezien, dat hij de schoonheid er al had afgekeken! We komen veel te weten over Slovenie hier! De mensen bouwen eigenlijk hun huizen in steen, maar ze vinden het zelf niet mooi! Het is eerder symbolisch! Het betekend Sterk! In de tijd dat de Turken hen aanvielen, hadden ze allen nog houten huizen zoals in Oostenrijk! Maar die werden dus afgebrand door de Turken! De mensen van dit dorp vluchtten allemaal in de Grot! Maar Slovenen zijn trotse mensen en zijn uiteindelijk eruit gekomen, omdat ze niet willen sterven in een Grot en hun land liefhebben! Dus daarom moesten ze wel stenen huizen bouwen, die ze niet meer in brand konden steken! Ze zijn ook nog niet zolang onder zichzelf, pas van +- 1991! Daarom wat conservatief. Er zijn veel mensen die niet verder dan hun dorp komen! Marcel de leraar is heel creatief en doet veel in het dorp met de kinderen om te laten zien dat de wereld meer is dan een paar heuvels en werken op het veld! Ze houden allemaal van hem! En hij laat mij zien dat er nog meer is dan rolluiken en gemanipuleerd voedsel! Zijn moeder is kokkin vd school! Ze woont deze week bij hem, want word slecht behandeld door haar nieuwe man! Arme lieve vrouw! Haar vorige was een dronkelap! Families wonen vaak in 1 huis, daarom lijken de huizen zo groot! Maar dus we gaan naar de grot en die was niet Wauw, maar wel tof op deze manier! Heel ver kon je niet want dan zou je moeten snorkelen om in de volgende ruimtes te geraken, Cool! We brengen de sleutel terug naar de buurvrouw en ze nodigt ons uit voor verse appelsap van haar boom en koekjes! Keigezellig hier, haar oude schoonmoeder komt nog goeiedag zeggen
met haar looprekje en dan kennen we ongeveer het hele dorp al! Welk dorp weet ik niet, heb eigenlijk geen idee waar we zijn! Ergens aan de Krka rivier bij de Krka Grot(-: We wandelen terug en mama Slovenie gaat vegetarische Pizza voor ons bestellen! We willen hun graag trakteren voor de goede zorgen, maar is onmogelijk! We krijgen nog een rondwandeling in zijn tuin, we weten welke bloemen om te eten zijn en om zalf v te maken! Hij laat de kikkers met oranje buik en de slangen zien die in zijn tuin wonen! Kei interressant allemaal! Dan is het avond en regelen ze voor ons een hotel voor een spotprijsje! Ze brengen ons, dus Marcel met Grita en Moelie de broer rijd met mij in onze auto! Dus ze brengen ons met onze auto naar ginds! We bedanken hun 1000x en knuffelen de mama en de broers goeiedag!!! Keimooie kamer en Happy is ook welkom!!! Ik was Grita nog, geef ze een pijnstiller, zet ze op toilet, doe haar pyama aan en leg ze in bed! Eindelijk kan ze rusten, want ze heeft geen zittend gat! Wat een leuke boeiende en erge dag(-:

1 Reactie

  1. Juliette van dijck:
    20 juli 2014
    was dat spannend ! zeg ! er zijn nog lieve en hulpvaardige mensen op deze wereld !!!